Kuidas luua klientidele meelepärast ja majanduslikult edukat e-poodi?


Võrreldes tavalise klaasist ja tellistest poega, kus klient liigse tähelepanu või mõne kujundusliku apsaka peale kohe välja ei pruugi jalutada on e-poe külalistel võimalus nö sõrmega hääletada ehk ebameeldiva kogemuse saamisel pannakse pood lihtsalt kinni ja otsitakse Googlest järgmine. Testeshop.eu asutaja ja juht Signe Kõiv on pannud kokku 6 soovitust mida silmas pidada eduka e-poe loomisel.

1 Esimene ost on kõige keerulisem kätte saada, tee selleni silluta meeldivaks
Külastaja tuleb e-poodi üldjuhul konkreetse sooviga, mitte lihtsalt meelelahutust otsima. Proovi vältida seda, et koos e-poodi saabumisega avaneb paari sekundi jooksul ka mõni popup aken stiilis: “Telli meie uudiskiri” kus küsitakse kliendilt teenet ilma, et ta veel ise oleks midagi saanud.

Et sillutada teed võib panna popupik näiteks esimese tellimuse soodustusega, kus külastaja selgelt tajub oma kasu aga temalt ei nõuta veel eneselt midagi ning sillutab teed e-poega tutvumiseks. Tegemist võib olla ka tähtajalise pakkumisega. Näiteks 3 tundi, 3 päeva vms, et panna tehingu sulgemiseks konkreetne aeg.

2 Inimene tuleb e-poodi konkreetse sooviga, otsing olgu täpne ja lihtne
Otsing peaks andma välja eelkõige otsitava toote, mitte üritama pakkuda kõiki sama algustähega, samast kategooriast vms printsiibi alusel tooteid. Reeglina tuleb inimene küllaltki konkreetse sooviga ning kui ta seda kiirelt ja lihtsalt ei leia on loomulik, et ta lahkub ning siirdub järgmise müüja juurde.

Otsitava toote juurde pakkuda sobivaid tooteid või tooteid, mida teised on veel tellinud koos antud tootega on OK.

3 Hoia e-poe infovoog relevantne ja kergelt tarbitav
Ära pane e-poodi üles üleliigset teavet. Näiteks tagastusõigus vms mis tuleneb seadusest. Leia oma e-poe unikaalne müügiargument ja pane see nähtavale kohale, näiteks hero alale päises. Olgu selleks siis näiteks tarne samal päeval või pikendatud tagastusõigus. Sellisel moel on sinu unikaalne omadus külastajal kohe silma all. Külastaja ise ei hakka otsima sinu unikaalseid omadusi. Samas unikaalne omadus võib sarnaste pakkumiste puhul olla ajendiks just sinu poest osta.

4 Kasvata olemasoleva kliendibaasiga head suhet ja paku väärtust
Küsi kliendi andmeid siis, kui ta on valmis neid adma ja lähtu minimaalsete andmete küsimise põhimõttest ehk küsi nii vähe kui sul minimaalselt tarvis on edasisteks tegevusteks. Näiteks checkoudil on ostja valmis andmeid sisestama, muuhulgas ka oma e-posti aadressi. Andmete juures ütle, miks sul neid vaja on, milleks sa neid kasutad.
Ära unusta oma klienti peale ostu. Kui ta saab kauba kätte, tunne huvi kas kõik on korras ning küsi tagasisidet. Selline mõnus paar klikki, mida on lihtne täita aga mis loob meeldiva sideme ja annab väärtuslikku tagasisidet sulle kui kaupmehele.
Eestis kasutatakse üsna vähe seda, et teha personaalseid pakkumisi, näiteks sünnipäevaks. Reeglina põhjustab see mõnusa emotsiooni ja sageli lõpeb ka ostuga. Sageli on tegemist ostuga, mida ei olnud enne sinu pakkumist kliendi peas veel olemas. 

5 e-poodi planeerides ja arendades anna konkreetne lähteülesanne ja lepi aeg ning hind
See on koht, kus töö on nö tellija materjalist ehk nii hea kui on lähteülesanne on ka lõpptulemus. Nii nagu maja hinnapakkumiseks ja ehitamiseks on vaja projekti on seda vaja ka e-poe arendamiseks.

Ärinõuete analüüs, kus on kaardistatud kõik alustades kasutusel olevast valuutast ning  missioonist ja visioonist. Sisuliselt on tegemist äriplaaniga. Kui endal ei ole väga selget nägemust, milline peaks olema sinu e-pood, siis too näiteid e-poodidest mis sulle meeldivad koos saatetekstiga, mis seal on hea ja miks.
Kirjelda mis peab olema e-poe funktsionaalsus, mis on klientide funktsionaalsused: külalisost või registreerimisega, ärikliendid või erakliendid. Ärikliendi vaates käibemaksuga hinnad, käibemaksuta hinnad jne
Ei maksa peljata, et dokumendi maht läheb mahukaks ja ulatub kümnete lehekülgedeni.
See võib tunduda üllatav aga Eestis on küllaltki sage olukord, kus lepingut ei sõlmita ja pole ka kindlat kokkulepet ei tähtaja ega hinna osas ning e-poe arenduse käigus on sellisel moel emotsioonid kerged tekkima.
Sõlmi arendajaga alati konkreetsed kokkulepped nii maksumuse kui tähtaja osas.

6 E-poodi ehitades planeeri regulaarsed kohtumised ja ülesanded
Kuna sa tead lõppeesmärki, siis selleni jõudmiseks lepi kokku väiksemad vaheeesmärgid. Selleks, et progressist oleks protsessi käigus pidevalt selge ülevaade lepi kokku regulaarsed kohtumised. Näiteks kord nädalas. Lepi kohtumistel kokku järgmise spurdi pikkus ning selle jooksul tehtav tööde maht. Järgmisel kohtumisel saab hinnata tööde täitmise mahtu ja kvaliteeti ning leppida kokku taaskord järgmise spurdi mahu ja tööde mahu. Hinda regulaarselt tööde vaheetappide täitumist, ilma selleta on ohus lõpptähtaeg.


Kokkuvõtteks võib öelda, et e-kaubandus põhineb usaldusväärsusel. Paku oma klientidele parimat. Paku oma e-poes seda, mida tahaksid ise saada. Pea kinni lubadustest tähtaegade jms osas. Kui tekib tõrge, anna sellest kiirelt teada tellijale.
Õigustagem klientide usaldust ning pakkugem e-kaubanduses ootusi ületavat teenindust ja kvaliteeti ning viigem e-kaubandus massidesse.

Selleks, et e-pood jõuaks ka klientide teadvusse tuleb seda edukalt turundada. Most Ärikoolis on nii sotsiaalmeedia spetsialisti, kui Internetiturunduse juhi kursused, kus omandada selleks kõik vajalikud teadmised. Vaata kursuste kava klikates siia!