Kuidas valida tuleviku elukutse?

 

Valimine pole kunagi lihtne, olenemata sellest, kas olla 18 või 30 aastane. Esimesel juhul pole sageli veel piisavalt elukogemust ning suurem ahvatlus on sõpradega peole minna, kaduda sotsiaalvõrgustikku või kuulata pigem suunamudija, mitte mõistuse häält. Kolmekümneselt pole segavaid faktoreid muidugi vähem aga lisandunud on pisut enam keskendumisvõime. Koos heade omaduste kasvuga on paraku lisandunud ka kogemusest tulenevaid hirme ja kahtlusi. Tegelikult sõltub ju kõik alati teie enda valikutest!
Ameerika Gallupiinstituudi andmetel ei ole 85% küsitletutest rahul sellega mida nad igapäevaselt teevad. Trend on eluvaldkondade ülene ega too esile paremaid või halvemaid valikuid. Siinkohal tuleks kõik senine piltlikult öeldes riiulile tõsta ning valida oma tuleviku kutsumus täiskasvanulikult: tuginedes loogikale, tervele mõistusele ja globaalsetele suundumustele. Lõpeks peate te ju tänu maailma pidevale muutumisele suure tõenäosusega ühel hetkel valima uue elukutse ja alustama nullist ja seda rohkem kui üks kord elus. Tulevik on täis uudsust ja pidevaid muutusi.

Kust alustada?Alustage peamisest – iseendast. Võib-olla pole teil põhimõtteliselt südamelähedast elukutset aga te olete ise endal alati olemas. Võite oma otsingutele keskenduda just nii kauaks, kui seda enesele lubada saate. Õnneks ei sega enamikku tööandjaid enam tööotsijate mõningane ebakindlus. Oluline on kinni pidada poolte vahel sõlmitud tingimustest ja kokkulepetest. See, et keegi töötab samal kohal hea hulga aastaid on pigem meeldiv erand ja üllatus.

Niisiis:

  • Aeg on mugavustsoonist välja tulla ning sõnastada ja kirja panna oma ilmselged ja tõelised anded. Mõelge olukordadele, kus sinu põhiomadused töötasid kõige paremini. See ei puuduta vaid töökogemust vaid arvestusse lähevad kõikvõimalikud olukorra.
  • Mõelge oma varjatud annetele. Näiteks võib-olla õnnestub sul enda ümber koondada erinevaid inimesi, mis on lahe oskus. Suure tõenäosusega ei pane te seda isegi tähele, sest olete unistanud mitte vähemast kui maailma päästmisest.
  • Kui olete 30ndates eluaastates, täiendage oma andeid kogemustega. Mõelge isiklikele saavutustele oma praegusel erialal ja edukate projektide üle. Ettevõtete kõlavad nimed pole siinkhal üldse olulised, kuid aus analüüs aitab palju kaasa.
  • Nüüd tuleb keeruline osa. Eeltoodud meetodi abil kogutud andmete põhjal iseenese kohta koostage oma uus CV. Te ei pea jääma tööotsingu portaalide mallivormide juurde. See võib olla piltide ja meemidega lugu, esitlus, graafiline miniromaan või hoopis video. Toetage oma lugu juhtumianalüüside (case-study)  ja elust enesest pärit näidetega. Muide ainuüksi vorm, milles otsustate endast rääkida, räägib ise juba päris palju teist endast ja teie annetest.
    Selles etapis saate oma CV-ga juba tööd teha, teha sellest näiteks oma visiitkaardi, näidata seda oma sõpradele, levitada sotsiaalvõrgustikes ja saata selle MOST Karjäärikeskusesse.

Kuidas see töötab? Infoajastu on andnud maailmale palju kasulikku teavet. Näiteks pehmete ja paindlike oskuste kohta – mis on edukas kombinatsioon inimese loomulikest annetest ja nende praktilisest rakendamisest. Suhtlemisoskus, loovus, kriitiline ja süsteemne mõtlemine on kõik pehmed oskused. Lihtsamalt öeldes on see võimalus osaleda ise tööprotsessis, riskimata vallandamise või nö kollase kaardi saamisega.

Nii hakkasid persoon-elukutse kombinatsiooni vastu huvi tundma suured ja ka mitte nii suured ettevõtted. Fookusse tõusis inimese enda omadused ja tema ainulaadsed tõhusaks tööks vajalikud omadused. Tänapäeva kiirelt muutuvas maailmas on oluline mõista oma väärtust, ilma et see oleks seotud kindla positsiooni, elukutse või ettevõttega, osata ennast esitleda, enese kaubamärki luua ja promoda. Ja see on nö esimene samm. Isegi kui te ei tea veel päris täpselt, kuhu see välja võib viia. 

Hinnang võimalustele ja hetkeolukorrale.

Järgmine samm on mõista, mida soovite sellel erialal saavutada ja milliseid ressursse selleks kasutada saate. Vasta järgmistele küsimustele:

  1. Kas olete tuttav tööturu suundumuste ja tulevikus vajalike ametitega?
  2. Kas saad aru mida kujutab endast digitaalsus?
  3. Milline töövaldkond on teie arvates teie jaoks ideaalne?
  4. Kas suudate selles oma andeid ja kogemusi täielikult rakendada?
  5. Kui kavatsete oma elus palju muuta, siis mis motiveerib teid seda muutust tegema?
  6. Ideaalne töökeskkond teie jaoks?
  7. Mitu tundi päevas soovite tööle pühendada?
  8. Kas teile on oluline tasu suurus, staatus või teie enda mugavus?
  9. Kas olete valmis oma teenuseid iseseisvalt reklaamima ja kliente Internetist leidma?
  10. Kui palju olete nõus pühendama uue eriala õppimisele?
  11. Kas teie jaoks on oluline hakata teenima juba õpingute ajal?
  12. Millised õppimisvõimalused teie piirkonnas on? Millist koolitusvormi nad pakuvad? Kas osutatakse ka tööhõive alast abi?

Võtke vastustega aega. Esiteks koguge teavet ja uurige kõike üksikasjalikult. Teiseks sobitage oma uus elulookirjeldus, milles te midagi ei otsinud, vaid esitlesite ennast oma soovide ja püüdlustega.

Käsitlege oma otsingut äriprojektina, milles klient on andnud täieliku tegutsemisvabaduse ja teie ülesandeks on koostada talle kõige huvitavam pakkumine. Selleks peate selgelt tajuma ning väljendama tema võimalikke kitsaskohti ja motiive. Nüüd tuleb aga ülesanne veidi veel raskemaks teha: määrake kindel ajakava, millal peate tegema lõpliku otsuse ja alustama rakendamist. Koosta plaan ja pidage sellest ka kinni.

 

Kuidas saada nullist digitaalseks?
MOST-i ärikoolis oleme me su teejuhiks ja abiks teekonnal digitaalsesse maailma: õpetame väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele mitte ainult kohalolu veebis aga ka kuidas seal reaalselt müüa ja raha teenida. Koolitame lisaks sõltumatuid spetsialiste, kes aitavad ettevõtetel luua suhtlust oma sihtrühmaga, luua toimivaid ja esteetiliselt nauditavaid reklaame, aitavad kasvatada kaubamärke ja ettevõtteid.

Olgem ausad, me ei saa teha kõike, näiteks lennutada teid kosmosesse, teha küberturvalisuse spetsialistiks või nanorobotite ja elundite kasvatamise eksperdiks. Aga me suudame päris palju ja töötame aina uute kõrguste vallutamise nimel…

Oleme koolitanud üle 1000 digiturunduse spetsialisti ja teame täpselt, mida teha, et digitaalsesse maailma edukalt siseneda. 

  1. Kasutage kooli, mis on laiemas ringkonnas tuntud, see teeb tööturule sisenemise lihtsamaks ja suurendab võimalusi seal edu saavutada. 
  2. Ühendage teooria praktikaga. Katsetage ja lihvige oma oskusi sotsiaalmeedias;
  3. Hoidke kontakti praktikutega, kes ei ole kitsid oma kogemuste jagamisel. Nii saate kiiresti aru oma uue ameti paidlikest võimalustest ning võimalustest hinnata riske;
  4. Ärge vaikige oma teekonnast. Kasutage blogimise võimalusi, et edastada maailmale oma edulugu uuest erialast.
  5. Kasuta teiste lugusid õppimiseks.
  6. Muutke kõik, mida teete oma portfolio vääriliseks materjaliks. Hed kujundused, näited lahedast juhtimisest ja iseorganiseerumisest – kõik see tuleb kasuks!
  7. Liitu oma erialase kogukonnaga (telegrammi vestlusgrupid – küsi MOST Ärikoolist)
  8. Katsetage oma CV erinevaid esitusviise. Näiteks kui Instagram on teie tugevaim külg, siis miks mitte filmida teie kohta käivaid storysid?
  9. Õppige ennast ja oma ideid esitama;
  10. Kui otsustate hakata MOST õpilaseks, kasutage kindasti MOST Karjäärikeskuse pakutavaid võimalusi.

Kokkuvõtteks tahame öelda, et tuntud põhimõte “Kõik uus on hästi unustatud vana” ei tööta kõrgtehnoloogilises ning digitaalses maailmas. Sin on tõesti kõik uus päriselt ka uus. Selleks, et olla hinnatud ja otsitud spetsialist, peate pidevalt midagi juurde õppima ja leiutama. Muide, spetsialistide leiutamine on ka paljulubav tuleviku elukutse. Kui õpid enda jaoks leiutama, saad õpetada ka teisi.

Soovime õnne kõigis teie ettevõtmistes! Ja meie järgmised kursused on juba peagi algamas. Vaata kususte ajakava klikates siia!