Mikroõppe ajalugu ning trendid

Mikrolearning ehk mikroõpe on meil mõistlik luubi alla võtta seoses elektroonsete õppevormide kiire tähtsustumisega ülemaailmse pandeemia situatsioonis. Mikroõppeks loetakse pisikeste õppeampsude kaupa teadmiste omandamist (peamiselt) digikanalites. Tegemist on konkreetsetele teemadele keskendunud pisikesi hariduslikke loengute, videote, infograafika vms. Oluline on, et ta vastaks spetsifilisele küsimusele, mida teema alguses soovitakse endale selgeks teha.

Mikroõppe ajalugu on tegelikult pikem, kui usuksite … Kõik algas mikroõppe esimese praktilise näitega umbes 1,8 miljonit aastat tagasi kui Homo Erectusel tekkis idee edastada oma teadmised tule süütamise kohta, lühikeste õppetundidena.

 

  1. õppetund oli mõne kuiva samblatuti kogumine.
  2. õppetund oli õigete parameetritega puupulkade ja tulekivi leidmine.
  3. õppetund oli konkreetselt juba tule süütamise kohta.

Loomulikult me siinkohal pisut fantaseerisime kuna puuduvad täpsed andmed, kuidas tuletegemise kunsti edasi anti aga põhimõttest saate te kindlasti ju aru, et tegemist oli igapäevaelu muutva õpinguga. Mikroõpe on aina enam tulnud kõneteemaks, kuigi printsiip õppida pisikeste spurtide kaupa on meile omane juba aastatuhandeid.
Esiteks avastame selle kaasahaarava ja mõjusa õppevormi päritolu. Teiseks vaatame põnevaid asju, mida see meile praegu pakub.

Seega, alustame.


Mikroõppe päritolu
Mikroõpe ilmus näiliselt eikuskilt nagu meteoriit, mis tappis dinosaurused või külm Briti vihm või mõne aasta tagune poplaul Gangnam Style.
Mõiste microlearning esimene avaldatud kasutus pärineb 1963. aastast Hector Correa raamatus ‘The Economics of Human Resources.

Mikroõppimine alustas tähelendu 1990 keskel koos interneti laialdase levikuga, mis muutis õppimisvõimalusi revolutsiooniliselt. Äkki saime oma tunde võrgus voogesitada või põgusalt pärastlõunal terveid õppemooduleid üles laadida.

Hoolimata sellest, et Internet muudab koolituse jagamise palju lihtsamaks, olid veebiõppe algusaastad samaväärsed teemapargis järjekorras ootamisega. Lõbusa ja mugava üppimise asemel oli pikk, aeglane ja igav teekond. 

E-õpe avas ukse mikroõppele aga see mis jörgmiseks juhtus lõu ukse piltlikult öeldes lahti sellise pauguga, et see jäi vaevu hingedele kiikuma. 


Nutitelefonid ja õppimisrakendused
Õppimisrakendused ehk äpid on suur äri mis loodud mobiilset elustiili ja mikroõpimis etrendi silmas pidades. Liikvel olev inimene on aldis seda aega kasulikult sisustama. Kas teil on rongis vaba viis minutit? Õppigem natuke füüsikat! Kas soovite jõusaalis mõtet natuke hispaania keelega harjutada? Pole probleemi!

Esimene nutitelefon ilmus 1994. aastal ja sellel oli 10 sisseehitatud rakendust. See hõlmas kalkulaatorit, aadressiraamatut, märkmikku, eskiisiplokki ja veel mõnda rakendust. Nutitelefonide ajastu koidikul õppimisvõimalused mitmekordistusid ja teevad seda jätkuvalt.

Põhimõtteliselt kanname me koos internetiga oma taskus kaasas kogu maailma teadmisi ning appstore pood aitas seda edendada üha suurema hulga haridusrakendustega. Ei läinud just palju aega kuni leidlikud disainerid ja rakenduste loojad kohandasid hariva sisu mobiilsele kogemusele sobivaks, luues lühemaid ja mõjusamaid õppekogemusi.

Kui peaksite valima ajas ühe kuupäeva, kus mikrokoolitus hakkas hoogu saama, oleks see 29. juuni 2007, kui esimene iPhone turule paisati. See on hetk kus mikroõpe tegi pika sammu ning õppimisäppidest sai kogu maailma hõlmav veebipõhine haridusprogramm.

  1. aastal teatas Apple, et appstores on üle 200 000 haridusrakenduse. Vaevalt, et mõni neist oleks pika loengu salvestus või mahukas koolitusüksus. Enamik neist rakendustest õpetavad uusi teadmisi justnimelt mikroühikutes. Ülemaailmselt populaarsete õppimisrakenduste hulka kuuluvad näiteks Duolingo, Khani Academy ja YouTube’i rakendus.

Millised on mikroõppe praegused trendid?

Mikroõpe on majanduslikult suur ja võimas äri, kus ringleb miljardeid eurosid. Alates Interneti algusaegadest oleme leidnud viise kuidas õppimiskogemus muuta aina kontsentreeritumaks. Teades ajalugu on võimalus heita pilk tänastele suundumustele ning prognoosida tulevikku…

  1. Rohkem andmeid
    Mida üksikasjalikum on analüütika, seda paremini saate aru, kui tõhus on teie koolitus olnud. Mikromoodulite läbitegemiseks võib kuluda vaid minuteid, kuid need võivad anda rikkaliku sisendi andmevoogu. xAPI on uus e-õppe standard, mida saab kasutatda just andmevoo vaates.

xAPI annab ülevaate sellest, kuidas õppurid koolitusprogrammiga suhtlevad. See on tase kõrgem kõigist teistest õppimistehnoloogia spetsifikatsioonidest. Seda seetõttu, et xAPI aitab jälgida informaalset õpet ja informaalne õppimine moodustab 90% kogu õppest. See tähendab, et võite olla kindel, et xAPI-ga on analüüs täpseim kuvand õppeteekonnast. 

  1. Suurem keskendumine isikupärastamisele
    94% ettevõtetest ütleb, et isikupärastamises seisneb nende edu võti. Kohvist ja burgeritest kuni voogedastusteenuseni saate paljusid tooteid vastavalt oma eelistustele kohandada. Teerajavad õppimistehnoloogiad muudavad aga  õppijatele isikupärastatud kogemuse läbi uute teadmiste omandamise nauditavaks.

Most Ärikooli Karjäärikeskus on vorm isikupärastamisest, kus arvesse võetakse õppuri soovi tulevasele töökohale ja selle tarbeks hakatakse näiteks omandama uusi oskusi läbirääkimisteks või koostama portfoliot. 

  1. Videopõhine õppimine
    61% õpetajatest usub, et õpilased eelistavad õppida video kaudu. See on tingitud peamiselt asjaolust, et videoloome muutub ise järjest lihtsamaks. Khan Academy on suurepärane näide rahvusvaheliselt tasandilt sellest, kuidas meie janu mikroõppe videote järele on kustumatu! Nad on oma 2,2 miljonile tellijale loonud umbes 440 miljonit harivat mikroloengut. Eestis on samas seerias ilmselt Ühe Minuti Loengud jms lühivormid.

Most Ärikooli kõik loengud salvestatakse ning statistika ütleb, et need on õpilaste hulgas küllaltki populaarsed allalaadimisobjektid.

4. Mängupõhine õppimine
Mängupõhine õpe miksib õpi ja täienda keskkonna (L&D)  mängumaailmaga. Küsimusi, videoid, pilte, teksti ja heli saab mängudesse lisada läbi slaidide, muutes õppimise kogemuse enese sel hetkel nauditavaks mänguks. Näiteks on Genie mängukeskne tööriist, mis annab võimaluse luua kaasahaaravaid õppemänge. 

  1. Mikroõppimine muutub aina lühemaks
    Kui mikroõppe idee esile kerkis, tundus 20 minutinile loeng võrreldes akadeemilise tunniga juba päris lühike. Aina enam aga on selgeks saanud, et vähem on rohkem ja aina enam kerkib esile mikroõppe lühikestel vormidel.

Miks? Keskmise nimese tähelepanu hajub juba seitsme minuti pärast. Interneti, telefonide, sotsiaalmeedia ja voogedastusteenuste abil pole mitte kunagi varem olnud nii palju erinevaid asju, mis meie tähelepanu eest omavahel võitleksid! On õiglane öelda, et mida kontsentreeritum on õppeamps ajas ja sisus, seda suurem on võimalus, et teave ka kohale jõuab.
MOST Ärikool on mikroõppe printsiipi rakendanud moel, kus oma täiendõppe kursused ehitanud üles viisil, kus igale teemale oleks oma peatükk mis lõpeb praktilise tööga. Sellisel moel on kõige lihtsam teoorias omandatu koheselt kinnitada läbi praktika.

Lõppsõna
Mikroõppe täpset ajalugu on raske kindlaks teha. Realistlikult võime öelda, et see teema lõi õitsele koos nutitelefonide turuletuleku ja kiire tõusuga. Nutitelefonid on andnud meile sisulise vabaduse õppida igal pool ja igal ajal. Me ei ole enam aheldatud laua taha. Mõni minut siin isetegemise (DIY) näpunäiteid Youtubes vaadates, mõni minut seal näiteks David Vseviovi loetavat Müstilise Venemaa ajalugu kuulates.

Kas saaksite mikroõppe elemente ka oma äris kasutada? Näiteks sotsiaalmeedia postitustena?

Vaata MOST Ärikooli õppekava ja vali kas Sotsiaalmeedia Spetsialisti või Internetiturunduse Juhi kursus ning vii oma teadmised täiesti uuele tasemele ning rakenda seda edaspidi juba enese kasuks 😉